Stutemeyers Hjemmeside




Siden sommeren 1990 har jeg har haft et par Volvoer.......


Den er faktisk Sørens skyld at jeg overhoved købte en bil. Det startede med at han havde købt en blå Amazon.......
Og hvis Søren havde bil, så måtte jeg jo også have en.. bare større og vildere, noget der virkelig "rykkede" (hvem sagde drengerøv...???). At det så samtidigt var min "drømmebil" gjorde jo intet.

Så det blev en Volvo 164 E fra 1973 (suk).






Volvo 164 E -73

Highslide JS
En dejlig Volvo 164 fra 1973, i samme farve som min oprinderig også var,
inden den blev koks-grå-metalic.
Min første bil...!! Hun blev indkøbt på en varm sommerdag (23. juli 1990), og hun havde "kun" en lille fejl, og det var lidt støj fra motoren. Der blev gættet på mangt og meget (et eller flere krumtaps-lejer og ikke mindst takthjulene); men til sidst valgte jeg den nemme løsning, "bare" at købe en let brugt motor (til kun 7.000 kr.), og fik den monteret. Men ellers var hun veludrustet: lædersæder, tonede ruder, plyds-tæppe, elektronisk benzin-indsprøjtning mv. De to eneste ting hun virkeligt manglede var air-condition og over-drive.
Det viste sig senere at lyden fra motoren "bare" var takthjulet der havde løsnet sig fra sin centerring og derfor klaperede mod forkammerdædkslet. Der ud over var nogler af tænderne på takthjulet også meget nedslidte, da man åbenbart ved en tidligere renovering havde valgt den billige løsning at bruge et fiber-takthjul i stedet for et af stål. Dette problem løb den "nye" motor også ind i; hvilket vi opdagede på vej til Nice sommeren 1991 (vi nåede (heldigvis) kun til Lüneburg Hede); men med en max. fart på 60 km/h tager det faktisk rigtig lang tid at komme hjem dernede fra. Efter at have skiftet til et ægte stål-takthjul, forsvandt problemet.
Men med en gammel bil er der jo altid ting der skal udskiftes eller repareres. Der kan flæng nævnes: køler, støddæmpere, motor-ophæng, bremse-skiver og caliber (man skal husk at vende udluftnings-skruerne opad) og ikke mindst rust...!!!

Efter næsten 4 års uafbrudt kærlighed måtte vi skilles (16. maj 1994). Ellers ville hun koste mig et sted mellem 30.000 og 40.000 kr. at holde standsmæssigt kørende. Hun gik til de evige landeveje og jeg skulle spare lidt penge sammen (til min næste Volvo...).

Highslide JS
Endnu en Volvo 164 fra 1973.


Jeg er desværre i den ulykkelige situation at jeg ikke ejer et eneste billede af min første Volvo, så hvis nogen skulle ligge inde med et billede af hende, ville jeg blive glad for en kopi af dette. Billede her viser kun års-modellen og hendes oprindelige farve (bordeaux-rød); man da hun havde fået en hel-oplakering af en tidligere ejer (koks-grå-metalic, selvom Søren siger noget andet (grøn...???)), er det ikke helt det samme som et rigtigt billede af hende.





Volvo 142 -68 (med udvendige håndtag..!!)

Highslide JS
En Volvo 142 fra 1968 med de omtalte "udvendige" håndtag.
(Nu sidder du måske og tænker "udvendige håndtag"...??? Manden er jo rablende sindsyg. Alle biler har da udvendige håndtag! Og dertil må jeg svare "Ja"; men så beskriv lige forskellen mellem de håndtag som der er på billederne af 164'erne og 142'eren.)

NÅ...Men den blev indkøbt (for 100 kr.) med det ene foremål at køre "Sølv-brudekørsel" for min søster og svoger, da deres første Volvo var en 142 -69 i kongeblå med "udvendige" håndtag. Jeg besluttede dog derefter at forsøge at få den gennem syn. Men også den led af motor-problemer. Og det var ikke kun takt-hjulet der trængte til en udskiftning; for da Søren og jeg forsøgte at skifte kobling, faldt svinghjulet ud af koblingshuset, hvilket i sig selv ikke var så farligt, bortset fra at bilen stod på en lift i to meters højde. Men vi var heldige og kom ikke til skade... Mindre heldig var Volvoen, for det viste sig at de bolte som svinghjulet skulle fastgøres til krumtarpen med, var som skåret over, og det lykkedes os kun at få fastgjort svinghjulet med 4 ud af 6 bolte. Og da vi så samme aften kørte bilen ud fra "Gør Det Selv"-værkstedet opdagede at forbroen var gennemtæret, var der ingen anden udvej end også at sende den til den evige landeveje.....

(Som en lille bonus, efter disse to biler med takt-hjulsproblemer, er jeg blevet ret god til at skifte takt-hjul på en B18, B20 eller en B30 motor... :-) )




Volvo 360 GL -88

Highslide JS
En Volvo 360 5-dørs model taget fra Volvos eget katalog 1988.
Efter at have været bil-løs i et par år, gik jagten ind på en "ny" Volvo.... Og i september 1998 lykkeres det mig at finde en 360'er fra 1989 (troede jeg) med en rigtig Volvo-motor (en B200K). Det viste sig dog hurtigt at være en årgang 1988, selvom den var førstegangsregisteret i februar 1989. Dette var jo heller ikke nogen ny bil, så den havde også et par småting som lige skulle laves. Det startede med at motoren blev lidt varm på vej til DM (i fægtning) i Odense. Jeg forsøgte mig med det gamle trick med oxal-syre (erstat kølervæsken med en 10% oxal-syre opløsning, og kør en 30-50 km. lang tur) for at rense køleren for rust og kalk; men det hjalp ikke og så var der ingen anden udvej end at skifte kølen. Efter et par måneder var det tid til at skifte de foreste støddæmpere, hvilket dog ikke skete uden besvær; men det lykkedes. Efter en påkørsel af et avisbud i Kagerup, samt en udskiftning af baghjulslejerne var det blevet tid til at skille mig af med endnu en Volvo... (og så også fordi den var blevet indkaldt til syn). Det var i foråret 2001.




Volvo 940 LPT -97 (Herregårdsvogn)

Highslide JS
Her er så en Volvo 940 (med lavtryksturbo og Volvos Turbo+ opgradering).
Hen over sommeren 2001 kikkede jeg efter en ny bil; men efter at have været på ferie i Ungarn, hvor Emese, Annette og jeg kørte rundt i Emeses bil (en Seat Ibiza) i 30°C, besluttede jeg at min næste Volvo helt sikkert skulle være med air-condition. Og en uge efter at vi var kommet hjem, købte jeg en aubergine-farvet 940 Herregårdsvogn med air-condition (og med turbo, godt nok "kun" en lav-tryksturbo; men en turbo). Da sælgeren boede i Vonge (en lille flække nær Vejle) i Jylland var det lidt svært med en prøvetur; men det var der råd for. Det var nemligt så heldigt at Lisbeth og Bill (min søster og svoger) var på campingferie i Jylland og de lå på en campingplads i Vejle. Og med deres store erfaring indefor Volvoer var det vel meget naturligt at bede dem om at tage en prøvetur. Så med løfte om en god middag med gode vine (som jeg vistnok stadigvæk skylder) sagde de "god" for bilen. To dage senere var jeg blevet den lykkelige ejer af endnu en Volvo. Her har der ikke været de store udskiftninger; kun et sæt alu-fælge (model "Galaxy" 7x16 med Eagle F1 205/55-16), et K&N-luftfilter og en "cruse-control" som nok er den bedste investering jeg har gjort. Åh.......jo der var også noget med en 3''-udstødning og en sportskatalysator (hvilken lyd...!!!!). Da det så igen var blevet tid til en udskiftning, skete det på en lidt underlig måde. Jeg havde sat den til salg; men nogen mente at den ikke var værd at betale for, så de stjal den i stedet.....!!! (Hvem stjæler en aubergine-farvet Volvo fra 1997...???) Men da den ikke var dukket op i løbet af en måned, fik jeg pengene fra forsikringen.




Volvo V70 T5 -02 (endnu en Herregårdsvogn)

Highslide JS
Her er så den nuværende Volvo.
Christian og jeg hentede hende en søndag formiddag (3.april 2005) nede i Hamburg (Tyskland). Gitte og jeg havde lige været på påskeferie i sydens sol (hos Winnie, i Valencia), og landede i Kastrup torsdag aften. Fredag skulle jeg hente kontanter som skulle bruges til at løskøbe hende fra hendes tyske herremænd. Og det var ikke uden besvær, og bekymrede mine fra bankrådgiveren (Gitte), at jeg fik vekslet penge så vi havde 21.000 euro. Prisen blev, efter vi havde pruttet lidt med tyskerne: 20.500 euro. Men så har hun også næsten alt i udstyr. Og som 164'eren havde det, har hun også lædersæder og plydstæpper. Ting til Volvoen som står højt på ønskesedlen er: bak-sensor og så måske et rigtigt hundegitter. Det er selvfølgelig udover en 3'' udstødning, en sportskatalysator og et "High-Flow"-luftfilter... (for man er vel stadigvæk en drengerøv... hæ hæ). Da vi var kommet hjem igen fra dette en-dages bil-raid, skulle hun så told-synes. Christian havde advaret om at der kunne gå op til flere uger inden vi kunne få hende indregistret. Men lykke ville det anderledes, så onsdag den 6. april 2005 købte jeg et par nummerplader til hende af Hillerød politi.



(Update 01/10-2006 - K&N-luftfilter er købt og isat.)
(Update 05/09-2007 - begge sider oplakeret så den ikke længere er små-ridset og små-bulet, som da vi hentede hende i Hamburg.)
(Update 17/04-2009 - foreste bremseskive og -klodser udskiftet med EBC GD-skiver og redstuff-klodser.)
(Update 12/08-2014 - Solgt for 60.000 kr. da vi skal spare op til en ny(ere))






Til toppen af siden

E-mail