Cykel

Lidt om mine cykler

Min første cykle var, som så mange andres, en rød Winther trehjulet cykel (uden vippelad).

Efter den er det blevet til en hel den flere, hvoraf nogle desvære også er blevet stjålet (omkring 8 stykker, så vidt jeg husker).
Min nuværende cykelpark består af 4½ cykel. Den halve er en gammel Principia som kun bliver brugt på min hometrainer, og derfor hverken har bremser, forskrifter eller styrbånd. Og faktisk er den ikke blevet brugt ret meget, for sådan en hometrainer laver utroligt meget larm, hvilket ikke er optimalt når man bor i lejlighed med plankegulv.
Highslide JS Min VanNicholas Euros titanium cykel som jeg købte i foråret 2012, for at køre Aarhus-København. De 4 andre er: en Fondriest MEGAchrome, en VanNicholas Euros, en Pinarello DogmaK (alle med Campagnolo udstyr) og den sidste er en Focus Jarifa (med lidt blandet udstyr).

I sommeren 2017 udstationerede jeg min Fordriest permanent til Spanien og opgraderede den i den forbindelse fra den originale 8-speed Campagnolo Record til en 11-speed Campagnolo Chorus, og med mine "gamel" Fulcrum Racing Zero hjul. Jeg fandt et sæt billige brugte greb, bremser og for- og bag skifter, i en af de Facebook-grupper jeg er med i, som så fornuftige ud. Så jeg mente godt, at jeg kunne leve med, at det var brugt, og at det "kun" var Chorus- og ikke Record- eller Super Record-dele. Og mon ikke jeg overlever, at den er et par hundrede gram tungere, end hvis jeg haved ofter Super Record-dele.....

Cykelløb

På et tidspunkt i start 80'erne var jeg medlem i Ordrup Cykelklub og stillede til start i et enkelt løb i begynderklassen. Løbet skulle køres ude ved Sengeløse, og vi var ikke engang kommet ud af Sengeløse by, før jeg fik en defekt. Min forskifter satte sig på tværs, så pedalarmen ikke kunne kommer forbi. Inden jeg fik ordnet det helt selv (der var kun servicebil til ryttere i A-rækken), var alle andre langt væk. Så i stedet for at køre 2 omgange à 45 km. blev det kun til en omgang. Heldigvis fik jeg kørt mig op til en anden begynder (i old-boys rækken), og vi fulgtes ad til mål, hvor vi begge stod af.
Siden har jeg ikke kørt flere løb som medlem af en cykelklub.

Men jeg har da forsøgt mig med diverse motionsløb siden, blandt andet Sjælsø Rundt, Aarhus-København og Skjoldnæsholmløbet.
De første to forsøg på at fuldføre Aarhus-København i slut 90'erne endte med at jeg måtte stå af i Vissinge på Fyn, begge gange på grund af smerter i mit knæ.

Highslide JS Målfoto fra Aarhus-København 2012. Fra venster mod højer er det: Herskind, mig selv, Skipper, Keld, Christian, John og Per. Trejde gang (i 2012) havde jeg allieret mig med nogle kollegare, hvoraf en af dem kørte vores "service"-bil. Men selvom jeg både havde investeret i en helt ny cykel og vi havdet trænet samme, blev jeg igen ramt af smerter i mit knæ, og måtte køre med i "service"-bilen, føste gang fra Daugård, lige nord for Vejle, og sad med til ca. 10 km. før Storebældtsbroen, hvor jeg blev sat af så jeg selv kunne køre over broen. Anden gang var fra depotet i Søby til depotet i Køge, hvor jeg mødtes med mine kollegaer så vi sammen kunne køre de sidste ca. 40 km. til målstregen ved DGI-byen.

Et par måneder efter løbet fik jeg lavet et bike-fit af min cykel, og det viste sig at jeg havde sadt min saddel ca. 3,5 cm. for lavt, hvilket har været en medvirkende årsag til at jeg har fået ondt i mit knæ.

Som forberedelse til Aarhus-København i 2012, kørte vi selvfølgelig en hel del træningsture, og på en del af disse træningsture måtte jeg opgive enten på grund af smerter i mit knæ eller på grund af mekaniske defekter. Og hver gang måtte jeg tage toget hjem. Så snart opstod der et rygte om at jeg kunne alle togtider på hele Sjælland..... :-)

I 2015 var muligheden der igen for at køre Aarhus-København; men belært af tidliger erfaringer, valgte jeg den lidt kortere distance Odense-København. Træningen op til løbet forløb nogenlunde, lige indtil vi skulle på sommerferie (til Tyskland, Østrig og Spanien). Jeg havde ellers lagt op til, at jeg i den første uge skulle cykle fra Rothenburg o.d.Tauber og til Alperne (Füssen ved den tysk/østriske grænse, ca. 300 km.), og i den efterfølgende uge cykle lidt rundt i Østrig (i/omkring Lermos hvor vi havde en lejet en lejlighed) og så slutte af med en uges tid, i varmen, i Spanien.
Men men men, sådan skulle det ikke gå.......

Highslide JS Det var sådan skitningen var beskrevet på nettet og i bøgerne. Highslide JS Sådan havde jeg forventet skitningen var. Allerede den første dag jeg skulle cykle, gik det dog galt. Selvom jeg havde downloaded rute til min cykelcomputer, og selvom jeg havde undersøgt ruten hjemmefra og været inde på diverse hjemmeside med cykelruter langs "Romantische Straße", lykkedes det mig at køre forkert efter mindre end 1 kilometer, selvom der ifølge både hjemmesiden og kortbøgerne skulle være "været god og tydelig markering af ruten".
Faktisk skiltning Et af de steder hvor jeg var kommet på afveje, fandt jeg et lille skilt, som det her til venstre, der skulle betyde at der var tale om en cykelrute; men, som billedet med alt tydelighed viser, var der hverken bynavn, rute-nummer eller afstand til nærmeste by.
Men ved hjælp af min Garmin Edge fandt jeg da frem til mit første delmål, Nördlingen. Men den boldt som holder kranken sammen, var gået løs og jeg havde ikke lige taget værktøj med til at stramme den boldt. Og først da vi kom til Spanien, fandt jeg et stykke værktøj der kan bruges til at stramme boldten med. Så det var absolut ikke den bedste optakt til Odense-København 2015.

Så den med at køre helt til Alperne, har jeg stadigvæk tilgode.

Highslide JS På vej over Storebældtsbroen, i hvad der skulle blive Odense-Korsør. I ugen op til løbet, havde vejrudsigten ikke været den bedste (kraftig vind fra øst og 12° til 15°). Så jeg var blevet enig med mig selv, og ikke mindst Gitte, om at jeg bare skulle køre til Korsør, så ville Gitte hente mig der. Jeg tog toget fra Københavns hovedbanegård til Odense Banegård og cyklede så det sidste stykke ud til stadion, hvor starten var. Og som metrologerne havde lovet var det ca. 15° med en kraftig vind fra øst (= modvind hele vejen til Korsør). Så med den træningsindsats jeg havde lagt for dagen i den sidste måned inden løbet, var jeg godt tilfræds med beslutningen om kun at køre til Korsør. Jeg fik kørt fra Odense og kom over broen, og det havde jeg det helt godt med.

Velkommen

Denne hjemmeside er testet og virker med Firefox til Windows/Linux/MacOS, Konqueror til Linux, og selvfølgelig med Google Chrome til Windows og MacOS. Hvis denne side ikke ser rigtig ud, så bruger du måske en browser der ikke forstår CSS-standarden fra W3C korrekt. Læs mere...

Nyheder

Her kunne der stå lidt om hvad jeg er i gang med lige nu; men det kræver at jeg jævnligt opdaterer denne rubrik, og det kan hurtigt gå galt.

Og der er ikke noget mere irriterende end at læse "nyheder" der er flere år gamle.

Kontakt
Skiferie

Her kan du finde lidt om en af mine store passioner; skiferie....

Jeg fik mit første par ski i julegave da jeg endnu var dreng, og det var åbenbart startskudet til en passion som nu har varet i over 40 år.

Om

Om

Danish saber-fencing, Volvo-driving, Linux-entusiast, who loves his vinyl-records, valve-amps and Pinarello DogmaK bike (and his wife, of course).

Arbejder som systemudvikler (læs programmør) på en mainframe-installation i Danmarks svar på Silicon Vally (Ballerup). Og her kommer lige en lidt fra min "værktøjskasse": PL/1, COBOL, IDEAL, DB2, SQL, JCL, REXX, ICETOOL, OPTIM og lidt SAS.

Linux

Her kan du læse lidt om, hvordan jeg blev "hooked on Linux".

Linux er et operativsystem på linje med Windows, MacOS (eller DOS). Forskellen er at Linux er OpenSource, dvs. man får kildekoden til hele operativsystemet med når man køber eller, ganske lovligt, downloader en kopi fra nettet.

Webdesign

Det er ikke fordi jeg er det store webdesigner; men denne side har jeg kodet "i hånden," (man er vel af den gamle skole...). Ikke noget med at bruge fancy'e designværktøj'er. Lidt HTML, PHP, JavaScript og CSS er alt der er brugt.

Billeder

Her kan du se et bredt udvalg af de billeder jeg har taget (eller er med på), som ikke rigtigt passer ind i nogle af de andre kategorier. Det er primært billeder fra vores ferier (og specielt den mad vi har spist), der er billeder af.

Cykel

Lidt om min anden store passion: Cykling...

Siden jeg som teenager fik min første racercykel, har jeg cyklet on-and-off i snart 40 år.

e
Volvo

Her kan du læse om min hang til Volvo. Det er selvfølgelig en lille historie om hvorfor den føste bil jeg købte blev en Volvo

SMARTCar

Her finder du lidt om Gittes lille bil. Der er selvfølgelig også nogle billeder, så man kan hvordan den kommer rundt i det ganske danske land.